دلایل خرابی

تحلیل خرابی مدار‌الکترونیکی – برای افزایش قابلیت اطمینان سیستم، لازم است مهندس طراح علل خرابی ها را درک کند تا نقص را ردیابی کند. خرابی تجهیزات به دلایل زیادی رخ می دهد. نگرانی اصلی شناخت علل شکست و انجام اقدامات اصلاحی برای دستیابی به قابلیت اطمینان بالاتر است.

علل را می توان به صورت زیر طبقه بندی کرد:

نقص طراحی

  • تلاش های مهندسی اندک و تغییرات در طراحی
  • انتخاب نادرست قطعات
  • ارتقاء یک قطعه
  • اطلاعات ناکافی در مورد تجزیه و تحلیل خرابی قطعات
  • معیارهای طراحی ناکافی
  • آزمایش نمونه اولیه ناکافی برای برآورده کردن قابلیت اطمینان و مشخصات عملکرد
  • القای بیش از حد گرما در داخل تجهیزات و عدم سرمایش
  • چیدمان مکانیکی ضعیف اجزاء، مجموعه ها و پانل ها

نقص محصول

  • نقص در خرید مواد اولیه برای تولید کننده از شرکت های نامعتبر
  • روش ذخیره سازی نامناسب و دوره ذخیره سازی طولانی مدت قطعات
  • عدم آموزش برنامه نویسان برای به کارگیری تکنیک های تولید صحیح و موثر
  • سهل انگاری در انجام تست های محیطی مانند چرخه دما، کارکرد تجهیزات در دمای بالا برای مدت زمان مشخص
  • نبود محیط کار مناسب، تهویه نامناسب، نور ضعیف و گرد و غبار
  • عدم بازرسی کالا، تست نمونه برداری و بازرسی
  • تست و بازرسی ناکافی محصول نهایی

نقص در پردازش

  • مشخصات ناقص یا مبهم، مشخصات روشهای پردازش نامناسب
  • تغییرات در مشخصات بدون ارزیابی کامل
  • عملیات حرارتی نامناسب، آبکاری، جوشکاری
  • شکل‌دهی سرد، ماشین‌کاری، علامت‌گذاری نامناسب شناسایی

خطاهای مونتاژ

  • خطاهای کشف نشده در مونتاژ توسط سازنده یا خریدار
  • تطبیق نادرست سیگنال های مختلف مورد استفاده یا تولید شده توسط قطعات روی برد ترمینال در زمان مونتاژ
  • ترتیب نامناسب اجزای جمع آوری شده روی برد ترمینال

ذخیره سازی و حمل و نقل بی دقت

  • ذخیره سازی طولانی مدت تجهیزات قبل از ارسال آن به مشتری
  • بسته بندی نامناسب که ممکن است نتواند از تجهیزات در برابر خوردگی یا آسیب مکانیکی محافظت کند
  • ارتعاشات و ضربه های مکانیکی بیش از حد در هنگام حمل و نقل تجهیزات از سازنده به کاربر

شرایط کاری نامناسب

  • وجود شرایط غیرعادی شدید سرعت، دما، بارگیری و عدم وجود مناطق عاری از گرد و غبار، اتاق های دارای تهویه مطبوع
  • استفاده از تجهیزات بدون پیروی از دستورالعمل ها، هشدارها و احتیاط های سازنده
  • سیاست تعمیر و نگهداری ناکافی و خدمات پس از فروش توسط سازنده
  • استفاده از تجهیزات بیش از طول عمر آن
  • پیری تجهیزات
  • عملکرد ضعیف تجهیزات با احتمال خطای بالای اپراتور
  • فقدان اقدامات پیشگیرانه

 

 

آموزش قبلی : تحلیل خرابی مدار‌الکترونیکی (2.2)

 

از ویسایت خدمات فنی تاک تکنیک دیدن فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید